kerststress blog barn counselling zwolle

Kerststress

Een paar jaar geleden dook het woord ‘kerststress’ op in de media en sindsdien is er menig artikel over gepubliceerd. Soms serieus maar vaak ook in de grappende sfeer.  Maar of het nou zo grappig is..

Wat is kerststress

Het woord kerststress is dan misschien nog niet zo oud maar het verschijnsel bestaat al lang. Kerststress is te vergelijken met de stress die kan samengaan met andere grote gebeurtenissen. Deze spanning komt vooral voort uit wat iemand denkt. Wie bij kerst als vanzelf gedachten krijgt als ‘als het straks allemaal maar perfect is met een bijzonder meergangen diner en we allemaal mooi gekleed zijn en het huis prachtig en smaakvol versierd is’ legt zichzelf enorm hoge eisen op. Daar kan bijna niet aan worden voldaan..

Een onrealistisch beeld

Veelal zijn deze onrealistische eisen ingegeven door films of fotoreportages in de media waarin prachtig geklede families – kinderen incluis – aan een schitterende kersttafel zitten. Iedereen lijkt gelukkig en blij en zichtbaar te genieten van een fantastische kerst. Deze beelden worden het ideaal waar aan voldaan moet worden. Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat die smetteloze plaatjes volkomen in scene zijn gezet en totaal geen recht doen aan de werkelijkheid van het leven..

Hoe herken je kerststress

Je kunt kerststress herkennen aan dezelfde signalen die bij alle andere vormen van bijzonder gestrest zijn ook opspelen: een nerveus gevoel, niet goed kunnen slapen, niet goed kunnen concentreren, stijve nek of schouders, hoofdpijn et cetera.

tips & trucs

Als je gevoelig bent voor deze vorm van stress – of je weet van voorgaande jaren al dat deze stress ervoor gaat zorgen dat de kerstdagen voor jou gespannen gaan verlopen, zijn hier de volgende tips:

  1. Maak ruim van te voren (minstens een maand is prima) een lijstje met alles wat er te doen is. Wees zo gedetailleerd mogelijk. Flink doorstrepen wat al klaar is. Dat schiet op!
  2. Moet je alles alleen doen? Nee toch zeker! Verdeel de taken en bereid je als stel of gezin samen voor. Ben je single? Vraag dan je bezoek ook iets te doen, bijvoorbeeld het voorgerecht of dessert te maken. Je zult zien dat het graag gedaan wordt. Wat een genoegen er niet alleen voor te staan, of niet! 
  3. Schrijf in een dagboek op wat je denkt over de komende Kerst. Minstens een maand van te voren. Zo kun je gemakkelijk de gedachten opsporen die stress veroorzaken. Probeer deze gedachten om te zetten naar positieve: waar gaat het eigenlijk om met Kerst, wat is het vreselijkste wat er kan gebeuren en wie zal dat erg vinden (laat je gevoel voor humor er maar eens goed op los, dat relativeert), waar kunnen we samen echt van genieten?
  4. Zoek tijdens de kerstdagen zelf rustige momenten op. Zo kan de stress, mocht die toch opspelen, telkens even ontladen. Maak een wandeling, dwaal rond in de tuin, speel even met je huisdier of trek je terug op zolder. Tegen de tijd dat men je mist, ben je alweer opgefrist terug. 
  5. Wees lief voor jezelf. Het is ook Kerst voor jou!

Ik wens je fijne en ontspannen Kerstdagen!

Heb je vragen? Neem gerust contact op via info@barncounselling.nl of 0626376593

Joke

Fotopublicdomainpictures.net